Cabaret Puik
De ontstaansgeschiedenis van Cabaret Puik werd al beschreven op de website van Cabaret Puik. Dit zeer uitgebreide verslag is gelukkig bewaard gebleven en is als knop 1) onder het hoofdstuk Puik 10 op deze site te vinden. Daar kunt u het verslag desgewenst op uw gemak nog eens doorlezen…
In het kort mag gesteld worden dat het na de Zwart-Wit Show bleef kriebelen bij Huub Alofs. En er gebeurde nog iets. Het medium video rukte in die tijd op. Ook de techniek ging met sprongen vooruit en via een beamer konden beelden en foto’s relatief gemakkelijk worden afgespeeld op de buhne. Dat zou te gek zijn: niet alleen sketches met muziek maar nu ook video erbij! Dat bood natuurlijk ongekende mogelijkheden maar de vraag was of het technisch allemaal realiseerbaar en betaalbaar was en of het nieuwe concept met video zou aanslaan bij het grote publiek? Indachtig de bekende voetbalwijsheid: niet geschoten is altijd mis werd met brainstormen gestart.
Gezien de ervaringen met de Zwart-Wit Show besloten we uiteindelijk met een kleine groep aan de slag te gaan: Huib Levels en Tjeu Geelen zouden met de muziek aan de slag gaan. Zij zouden vooraf banden inspelen en op de buhne hun gitaar- en toetsenpartijen live spelen. De zangeres in het eerste jaar werd Jeanine Nieskens en zij zou samen met Rik Alofs en ondergetekende ook in de sketches meespelen. Geert Schroën tekende voor het decor en voor het video en filmen liep in Roggel ene Maarten Schellekens rond, die direct mee wilde doen. En wij zouden ons programma afstemmen op Roggel en omstreken. Alles was nu rond: een nieuw concept met goede mensen: Cabaret Puik stond in de startblokken!
Tot besluit
Cabaret Puik startte in het jaar 1991 en zou precies 10 jaar later in het millenniumjaar 2000 eindigen. Elk jaar werd in La Rochelle een nieuwe, avondvullende voorstelling gepresenteerd. Wij startten met 2 avonden maar in 1995 werd 3 avonden opgetreden en maakte Roggel kennis met het eerste Puik-weekend. In 2000 eindigde Cabaret Puik met 4 voorstellingen toen er eenmalig een extra matineevoorstelling gespeeld werd.
De eerste afleveringen van Cabaret Puik stonden in het teken van ‘het uitproberen’ van de nieuwe formule met sketches, muziek en video en kenden een redelijk onsamenhangende inhoud. De latere jaren werden de voorstellingen steeds meer rondom een thema geschreven waarin een compleet verhaal werd uitgewerkt.
Cabaret Puik stopte na 10 plezierige jaren op het hoogtepunt maar toen zich de herindeling aandiende, werd met algemene stemmen besloten om nog een keertje een elfde keer op te treden. Dit programma heette heel toepasselijk Exit Roggel. Het succes van Cabaret Puik was ook de directe aanleiding om de Stichting Puik op te richten. En de Stichting Puik is er uiteindelijk verantwoordelijk voor dat u nu op deze website over de diverse producties van de Stichting Puik kunt lezen. En hieronder kunt u de wederwaardigheden van de diverse Cabaret Puik afleveringen vinden. Mooi toch?
Waat witj gea nog?
Der zeen nog gein reacties...
Om hier een reactie te plaatsen moet je ingelogd zijn.